AMBROSIO: ZNAČKA, KTERÁ SE ZAPSALA DO HISTORIE ITALSKÉ CYKLISTIKY

Značka Ambrosio byla oficiálně zaregistrována v roce 1923 bratři Giovanni a Giuseppe Ambrosio, i když činnost společnosti začala o pár let dříve v Turíně.

Od počátku zahájila výrobu řídítek, představců a ocelových ráfků pro jízdní kola, i když ty nebyly zpočátku důležitou součástí podnikání.

Bratři Ambrosioové patřili k hlavním propagátorům hliníkových slitin, když se na počátku 30. let 20. století začaly prosazovat.

V roce 1935 vyrobili kolo celé z hliníkové slitiny, aby ukázali, jak může být tento materiál zásadní pro snížení hmotnosti.

A i když se tento slitinový rám neuchytil, dokázali předvést výhody jeho použití.

Jedním z hlavních cílů bratrů Ambrosio bylo použití hliníkových slitin k výrobě komponentů kol, které byly do té doby stavěny pouze z oceli.

Setkali se však s odporem mnoha cyklistů, kteří se zdráhali obětovat pocit jistoty poskytovaný ocelí, navzdory nižší hmotnosti hliníku.

Ambrosiovi se ale nevzdali.

Zpočátku byla jejich jediná italská společnost, která nabízela slitinová řídítka a představce. Některé odvážné francouzské firmy však začaly vyrábět i hliníkové komponenty, aby uspokojily avantgardní choutky cyklistických hobíků. Pomalu tedy přicházeli profesionálové.

Nakonec, poté, co konkurenční Cino Cinelli počátkem 60. let přešel na hliník, zvítězila Ambrosiova vize: ocelová řídítka a představce rychle zmizely.

Dalším hlavním cílem Ambrosio bylo použití hliníkové slitiny také pro konstrukci ráfků kol, vlajkových produktů společnosti v těchto letech růstu. U těchto komponent by i minimální snížení hmotnosti znamenalo velký zisk z hlediska účinnosti.

Výroba lehkých a účinných slitinových ráfků však není jednoduchá, protože jsou vystaveny obzvláště prudkým nárazům: musí mít zvláštní elastické vlastnosti, aby se zabránilo deformaci.

V tomto ohledu si rané slitinové modely vedly špatně a ztrácely srovnání s tužší ocelí.

Hliník pak musel konkurovat jinému materiálu používanému v té době k výrobě ráfků kol: dřevu. Zatímco dřevěná kola měla tendenci se deformovat ve vlhkých podmínkách a lámat při extrémních nárazech, závodníci milovali lehkost a pohodlí, které jim poskytovaly.

Stačí připomenout, že v roce 1938 Gino Bartali vyhrál Tour de France s kolem s dřevěnými ráfky.

Ale Ambrosiova houževnatost se opět vyplatila.

Během několika let po druhé světové válce všichni velcí italští cyklisté – především Fausto Coppi – přešli na litá kola Ambrosio.

Společně s Campagnolo pomohla Ambrosio posílit poválečnou pověst Itálie jako dodavatele komponentů pro jízdní kola světové třídy. Poptávka po produktech Ambrosio rostla tak silně, že do roku 1950 počet zaměstnanců společnosti vzrostl na více než sto zaměstnanců.

Když o tři roky později Giuseppe Ambrosio zemřel, byl italským tiskem právem oslavován jako průkopník národního průmyslu.

Pochodeň tak byla předána jeho synovi Gilbertovi. Ale stejně jako mnoho rodinných podniků nedokázala nová generace využít a zopakovat úspěch té první. Kombinace špatného managementu, nedostatečných investic a obtížných tržních podmínek způsobila, že Ambrosio zkrachoval a na počátku 60. let firma zavřela své dveře.

Tím ale Ambrosiův příběh nekončí. Rodina Marzorati, majitel Marzorati Cerchi, získala prestižní značku, a znovu ji uvedla úspěšně na trh.

AMBROSIO DNES

Dnes je Ambrosio opět renomovaným výrobcem historických a také především moderních hliníkových ráfků a karbonových kol.

XC hookless karbonová kola 29″ Ambrosio LIMA

Enduro karbonová kola 29″ Ambrosio SIERRA29.8

Silniční / gravel karbonová kola Ambrosio CHARLIE34.8